Tinggalkan komentar

Cara meningkatkan trafik visitor atau lawatan blog

Cara meningkatkan trafik visitor atau lawatan blog – Trafik visitor boleh di katakan raja. tanpa Visitor tidak ada ertinya blog kita. Meningkatkan trafik pengunjung dari Search engine adalah keinginan sebahagian blogger yang bertujuan memonetize blog-nya. Dan tahu cara tepat dan yang paling jitu dalam meningkatkan trafik visitor blog adalah senjata utama para blogger dalam memburu visitor.

Sebenarnya Ada banyak kaedah dan cara yang boleh kita tempuh dalam meningkatkan pengunjung blog kita setiap hari. Salah satunya adalah Blogwalking. Namun cara ini kadang-kadang membosankan, pastinya memerlukan waktu kita setiap hari. capek deh. Mari kita lupakan sejenak dulu kaedah Blogwalking ini, kerana kita tidak akan mencapai trafik tetamu 300 orang tiap hari jika hanya bergantung teknik Blogwalking.

Namun saya tidak pernah mengatakan bahawa teknik SEO Blogwalking itu salah. kebanyakan blogger berpendapat bahawa dengan cara blogwalking sangat memakan masa panjang dan melelahkan. Yang paling ideal adalah mencari visitor yang datang dari Search Engine terutama google, yahoo! dan serach engine lain. Apalagi buat kita yang ingin mendapat recehan ringgit atau sekarung dollar untuk memonetize blog. Kerana jika dalam sehari kita hanya dipenuhi oleh tetamu sesama blogger, maka kemungkinan iklan yang kita pasang tidak akan diklik, kerana sebahagian besar blogger juga punya iklan.

Lalu bagaimana cara meningkatkan visitor kita dari Mesin Search engine? Berikut ini tips cara meningkatkan trafik pengunjung blog kita.

# Update postingan blog anda sekerap mungkin. Artikel Postingan adalah pintu masuk bagi seorang tetamu yang ingin masuk ke dalam blog kita melalui Search engine. Semakin banyak jumlah postingan, maka semakin banyak pula pintu masuk yang kita pasang untuk blog kita.
# Buat postingan dengan tema yang sedang banyak diburu banyak orang. Sensifitas kita dalam membuat ramalan topik yang hangat sangat diperlukan kerana hal tersebut dapat meningkatkan pengunjung blog kita secara cepat.
# Membuat topik abadi agar visitor kita tidak naik turun seprti Tutorial blogger, wordpress, facebook dan sebagainya.
# Membuat optimasi kata kunci lewat belajar SEO. Ada banyak cara belajar SEO yang boleh anda pelajari dari blog ini dan blog lain.
# Mengandungi atau mensharing artikel kita kepada jasa pihak ke-3 antara lain lintas berita, Facebook, dan lain-lain.

Facebook ….. Siapa yang tidak kenal dengan web yang satu ini. baik tua, muda dan sampai ke anak-anak sekalipun. Nah sebagai ajang web pertemanan dan tempat promosi yang dihandalkan. tak terkecuali seorang blogger pun melewatkan dan memanfaatkan facebook untuk mempromosikan web nya. untuk mempromosikan web anda ke facebook anda harus setting feed blog ke facebook terlebih dahulu. maka secara automatik blog anda akan dihantar atau terpublikasikan ke facebook walau anda dalam keadaan tidak log masuk sekalipun. dengan terpublikasinya article blog ke facebook akan memberi kesan kesannya, iaitu menghantar pembaca ke blog anda dan trafikpun akan meningkat. bagaimana, ada yang tertarik, ikuti langkah dibawah ini:

# Log in terlebih dahulu ke facebook
# Kemudian arahkan kursor tetikus anda ke menu tetapan
# Pilih menu setting aplikasi
# Pada halaman seterusnya klik menu Nota
# Seterusnya cari menu tetapan nota biasanya terletak sebelah kanan monitor
# Klik tukar tatacara import
# Dan masukkan alamt URL feed blog anda.
# Contoh nya: http://insulindea.blogspot.com/feeds/posts/default
# Tukar dengan alamat url feed blog anda
# Kemudian klik butang mula mengimport.
# Selanjutnya akan tampil halaman untuk mengesahkan imfor blog dan klik butang teruskan
# Yak Selesai
Selamat mencuba ……….

Berikut cara mensetting meta tag pada blog anda.

# Login dulu ke blogger
# Tata letak
# Edit HTML
# Cari kode

    <title><data:blog.title/></title>

    atau
    <title><data:blog.pageTitle/></title>

Kemudian ganti kode tersebut dengan kode:

    <meta content=’deskripsikan tentang blog anda di sini’ name=’description’/>

    <meta content=’keyword 1, keyword 2, keyword 3, dst…….’ name=’keywords’/>
    <meta content=’INDEX, FOLLOW’ name=’ROBOTS’/>

Kemudian simpan tamplate anda.

# Belajar dan terus belajar dari banyak artikel mahupun master-master blogger agar dapat memberikan kita banyak masukkan dalam meningkatkan visitor dengan teknik-teknik terbarunya

Kira-kira seperti itulah gambaran am mengenai cara untuk meningkatkan visitor yang boleh anda terapkan. semoga boleh membantu sobat semua, mungkin banyak kekurangan isi artikel di atas. itu kan pengalaman yang saya pelajari selama ini dan ingin berkongsi buat sahabat yang baru dalam ilmu SEO. jika ada cara lain yang boleh menjanjikan meningkatkan visitor atau lawatan blog kita saya berharap anda boleh untuk saling berkongsi. kerana itu sangat membantu saya. terimakasih dan salam sukses …

# Yak Selesai……..

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: